BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, January 26, 2011

Lelaki + perempuan = kawan baik???



Lelaki adalah seseorng yg cukup sinonim dalam idup seorng pmpuan....lelaki jugak ada dlm kuarga kte, sahabt2 kte, dan juga akan menjadi suami kte. Setiap perempuan juga mesti ada seseorng d sebaliknya, seperti lelaki...kata org, d sebalik kejayaan seorng lelaki, pasti ada pmpuan d sebaliknya...aku suke dengar ayat tu....hehe

Tapi mcm aku kata, setiap pmpuan berbeza. ada jugak kwn2 aku yg takut nk berckp ngan laki, ada yg malu2, ada yg xbiasa dengan lelaki....mungkin sbb dunia sekarang yg smakin menakutkan. Kalau nak bercakap pasal lelaki, sampai esk pun xabis...kn..

Lelaki sbagai kawan baik perempuan mmg best!!! mungkin sbb mereka mempunyai perspektif yg berbeza dlm apa jua perkara. pemikiran diorang lagi luas, dan kreatif. Bukanlah kwn perempuan tu xbest, cume lelaki selalunya rasional dan slalu melihat sesuatu dripada sudut yg berbeza. Cas2 yg bertentangan dari lelaki dan perempuan tu yg membolehkn mereka berkawan baik (hehe...ye ke)

Bagi aku, xsalah mempunyai kawan baik lelaki....keluar same2, sembng same2, n lepak same2. Selagi ianya xbertentangan dengan agama kite.Pemikiran manusia zaman sekarang jugak kadang2 dah berubah bile tgok lelaki dan perempuan bersama, smuanya pandang serong. Tp, aku xsalahkn masyarakat jugak, aku pun ngeri bile tgok mcm2 dlm berita pasal kes2 buang bayi la, maksiat sana sinie...smua tu xkn jd, kalau x kerana lelaki dan perempuan kn??? Betul la kawan aku penah ckp, cinta tu nafsu~~~ kalau tak ada perasaan cinta tu, boleh ke lelaki dan perempuan berkawan baik...yg penting girl2 kat luar tu, pndai jge diri...hehe kat bawah ni aku dah sediakn ciri2 yg lelaki tu boleh jd kawan baik kite~~

 Ciri-ciri kawan lelaki yang baik :-

 1) Tempoh perkenalan > 2 tahun
 Kadang di tahun pertama perkenalan tu kite akan tahu sifat baik dan buruk dia...manakala tahun kedua tu lah kte akan lebih knal kwn kte... niat sebenar dorng tu penting, tujuan mereka berkawan dengan kte...

2) Menghormati perempuan
Lelaki yg benar2 ikhlas nk berkawan dengan perempuan akan hormat pddie..maknanya die xkan buat sesuatu yg melampaui batas...x cube untuk merapatkan diri dengan kite dan becakap tentang perkara2 yg xsepatutnya.

3) Menjaga perempuan
Kwn lelaki yg baik sentiasa menjaga dan melindungi kwn perempuannya. Die xkn ajak kte msuk tempat2 xsepatutnya, dan akan sentiasa menasihati kte supaya pandai menjaga diri dan kehormatan kite sbagai perempuan...Sbb lelaki yg baik, xkan merosakkn perempuan yg die syg...

4) Tidak mengambil kesempatan
Topik ni paling penting, walaupun dgr agak sensitif, tp sebagai perempuan kita kte saling beringat...Lelaki yg baik tak akan ambil kesempatan pada kwn perempuan die. Sama ada dari segi sentuhan, belaian dan sebagainya.

*** kalau ada apa2 idea, boleh tambah yer :-) ***



kwn2 perempuan sekolah aku :-)

 Aki

 Ayie

 Member2 perempuan kat u :-)

Aku membincangkan perkara nie sbb kdg2 aku dpt rasekn org lain xphm apa aku fikirkan...knpa kena ada kwn baik lelaki bile kita ada kekasih???kita ada keluarga???Itu slalunya persoalan yg selalu org xphm pasal aku....

Idup setiap org berbeza, cara di besarkn juga berbeza. org yg betul2 rapat dgn family dorang, kadang2 aku tgok hari2 mak akak dorng telifon~~~bestnya...dpt sembng mcm2...Ble mcm tu la idup seseorang, die akan merasakn idupnya sudah cukup sempurna dan penuh dgn kasih sayang...even, kalau aku d tempat dorang la, aku pun xnak org lain...:-)

Manakala ada sesetengah org pulak, bila ada bf or gf nie...smua idup dorang hanya lah untuk keksih dorang... Perlu ke?sedangkn kita xtau samaada lelaki tu ke yang akan menjadi suami kite?lelaki tu ke yg akan terus setia ngan kite?? Xsalah setia, tp ada batasnya... Aku perasan gak kdg2 ada sesetengah tu yg xberkawan dgn lelaki lain ble da ada bf or gf. Menda ni amat xlogik, yg hanya boleh kite ikut adalah suami kite. xkan sebab seorang lelaki, kite kena lepaskan semua kwn2 yg bersama kite, ssh senang kite masa dulu... hehe Sebenarnya, aku pun penah alami situasi cmnie~~~  Akhirnya, smuanya xberbaloi...Kwn yg dulu aku pernah tinggalkn, akhirnya pada die jugak aku kembali, manakala cinta xmungkin akan kekal bersama kite tanpa ikatan perkahwinan...

Ketiganya, knpa kena lelaki????knapa x berkawan baik dengan perempuan??? tipu la kot klu aku ckp aku xda kwn baik perempuan...hehe mmg la ada, cume xramai, xramai yg aku btul2 percaya. Dan yg paling utama, kdg2 ble kte tersalah pilih kwn, ada yg suke menikam dari belakang dan ada jugak yg suke perli2.... Kwn bukannya ptt memahami, menasihati, dan mengerti apa yg kte rase~~~ :-) Tp bukan smua la...sesetengah perempuan cmtu, sbb aku pernah terkena zaman sekolah dulu, sejak tu aku xbyk sgt cerita dengan perempuan....Tp kalau lelaki, lelaki amat berpegang kepada rahsia, akan jaga sebaik yg mungkin, tp bukan smua lelaki la..hehe tu la sbbnya kite kna pilih kwn lelaki yg btul2 ikhlas sygkn kte~~~

Lastly, arap2 korang phm...Bohonglah kalau aku kata dlm menjadi kwn baik tu xda perasaan syg... Aku sygkn smua yg aku ada sekarang, bukan beerti tamak, tp belum bersedia untuk melepaskn untuk satu cinta...

Tak salahkn seorng perempuan dengan kawan lelaki berkawan baik....Semuanya yang berlaku dan kenangan yang kita cipta hari ini akan kite ingat sampai bile2.. Aku nak mencipta kenangan sebanyak yg mungkin dengan semua org yg pernah beraada di sisi aku...:-)


Akhir sekali aku nak ckp, Kwn baik lelaki aku umpama sayap aku....tanpa salah satu daripadanya, mana mungkin aku terbang... Sebab tu la, aku ada sayap kanan dan sayap kiri....hehehe...so, kepada sayap2 ku...ketahuilah bahawa sayap2ku adalah paling berharga dlm idupku...:-) 


4 comments:

Unknown said...

betul2.... susah sebenarnya nak cari kawan baik nie..... yang ada hanya kawan yang hipokrit semata2... berkawan atas dasar kepentingan diri sendiri jer.... bila dah takder kepentingan terus ditinggalkan..... itu ke maknanya kawan baik? huhuhu.....

Hanya Untuk Melati said...
This comment has been removed by the author.
Hanya Untuk Melati said...
This comment has been removed by the author.
Hanya Untuk Melati said...

agak la...byk yg xjujur sekarang ni awk...so ble jumpa yg btul2 baik, kte kna pegang n hargai dorng...:-)