BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 20, 2011

Perbetulkan kesilapan kita tentang Istilah "Mat Rempit"




Mat rempit...Mat rempit....isu mat rempit yang smakin popular d kalangan remaja malah org2 dewasa zaman sekarang. Semua org bercakap tentang ketidak sopanan diorang kebelakangan ni. Malah, adik2 n abang2 kita sendiri pun kadang2 terlibat dengan gejala ni pada zaman sekarang. Sebenarnya diorang ni xtau nak buat apa, sampai perg merempit, lepak sana, lepak sinie...Slah sape??haa....ni yg kite xtau..hehe

Tp aku bukan nk ckp pasal nie...aku nak cakap pasal istilah "MAT REMPIT". Maksud istilah ni telah d ceritakan oleh seorang Profesor Bahasa Melayu aku kat UMT.. Setelah prof aku mendengar khutbah hari jumaat la, so aku just ceritakan balik cerita nie...supaya kita semua tahu keadaan sebenar..

Kalau korang pandai la kn, istilah mat rempit ni asal dari perkataan apa?? hah...bg yg xtau, meh aku nak bagi tahu... MAT tu asal dari perkataan muhammad, muhammad tu ialah nabi kita iaitu nabi Muhammad S.A.W....maknenya yg kita panggil mat rempit mat rempit selama nie ialah MUHAMMAD REMPIT?? nabi kita sendiri, tp kita gunakan nama beliau untung panggil anak2 muda yg merempit...astaghfirullahalazimm....so, bagi sesiapa yg xpernah terpk pun slama nie...marilah kita kembali ke pngkal jalan dan mohon keampunan dri nabi kita...

Marilah kita beramai2 memperbetulkan kesilapan yg kita lakukan selama nie...So, berdasarkan cadangan Prof aku. kita tukar nama panggilan "Mat Rempit" sekarang???tukarkan nama diorang jd AWANG REMPIT....hehehe ok x???so, mulai sekarang kita panggil diorang awang rempittttt....setuju eh???deal....:-)

0 comments: